در قسمت قبل در طراحی سایت در خصوص ابتدای کار طراحی سایت که یک صفحه سیاه بود که روش متنی نشون داده میشد گفتیم . بعد در خصوص جدول ها اختراع جاوا اسکریپت و دوره فلش توضیحاتی دادیم.
مدتی بعد از فلش , یک موضوع بهتر و استاندارد تر و آسانتر اختراع شد. Cascading Style Sheets یا به اختصار css .
کار css جدا کردن ظاهر از محتواست. به همین دلیل ظاهر و فرمت در css قرار میگرد در حالی که محتوا در html است.
ورژن های ابتدایی css اصلا انعطاف پذیر نبود. مشکل اصلی در آن زمان عدم پشتیبانی مرورگر ها از css بود. چند سال طول کشید تا تمام مرور گر ها css پشتیبانی کنند.
در ابتدا این حوزه بسیار پر باگ بود و کابوس یک طراحی این بود که بعضی از مرور گرها آن را کامل ساپورت نمیکردند !
با گسترش کاربران اینترنی گوشی های موبایل مشکلاتی عدید و زیادی برای طراح ها به وجود امد. سایز های متفاوت هر گوشی مشکلات رو دو چندان کرد. گرید ها و ستون های زیادی معرفی شد ولی در نهایت گرید ۹۶۰ و ۱۲ ستونه پیروز شد.
فردی به نام Ethan Marcotte به طور رسمی این قضیه رو اعلام کرد که محتوا باید ثابت باشد ولی نمایش آنها در نمایشگر ها متفاوت ! و حوزه طراحی واکنش گرا را رسما معرفی کرد. تغییری در کد زنی به وجود نیامد , ما هنوز هم از html و css استفاده میکنیم.برای یک طراحی رسپانسیو یعنی : چگونه عکس ها نشان داده میشوند, متنها و… چگونه به نمایش در می آیند.
قبل از این سال ئکمه ها و … خیلی چیز های دیگه گرافیکی بودند و به نوعی کمی ۳ بعدی نشان داده میشدند. اما برای راحت تر شدن طراحی و همچنین تغییرات آسان تراستفاده از طراحی flat گسترش یافت.
فکر کنید که قابلیت drag and drop قوی تر شدو طراحی بتواند خیلی خیلی آسان تر تغییرات بدهد. توانایی کنترل ۱۰۰ درصد وبسایت وپشتیبانی کامل مرورگر ها از وبسایت.
این ها موضوعاتی هستند در حال حاضر روی آنها کار میشود …
طراحی سایت هایی در فرضیه مورد بررسی قرار گرفته است که لینک ابتدای(بالاتر) صفحه وزن بیشتری نسبت به لینک پایین تر در صفحه دارد. برای تست فرضیه ما یک دامنه بی معنی با یک صفحه نخست ایجاد کرده ایم که در طراحی سایت ها لینک هایی به سه صفحه راه دور دارد که در همه آنها همان کلمه بی معنی دقیقا یک بار در صفحه ظاهر می شود. پس از خزیدن موتورهای جستجو در داخل آن صفحات، متوجه شدیم که صفحه ای که لینک بالاتری در صفحه نخست دارد در رتبه اول قرار می گیرد.
این فرایند مفید است، اما تنها فرایند مفید در کمک به آموزش بازاریاب جستجو نیست.
علاوه بر این نوع آزمایش، بازاریاب های جستجو همچنین می توانند هوش رقابتی را بسنجند و بفهمند که چگونه موتورهای جستجو از طریق درخواست ثبت اختراع نهادینه شده توسط موتورهای بزرگ در اداره ثبت اختراعات ایالات متحده کار می کنند. شاید معروف ترین آنها در این میان سیستمی بود که در اواخر دهه1990 میلادی در خوابگاه دانشگاه استنفورد منجر به ثبت گوگل شد، رتبه صفحه،ه با عنوان Patent #6285999: “Method for node ranking in a linked database.” مستندسازی شد. مقاله اصلی در مورد موضوع با عنوان – Anatomy of a Large-Scale Hypertextual Web Search Engine- نیز موضوع مطالعاتی قابل توجهی بوده است. اما نگران نباشید؛ قرار نیست برای تمرین سئو شما به عقب برگشته و یک دوره حساب دیفرانسیل و انتگرال را بگذرانید!
از طریق روش هایی مانند تجزیه و تحلیل ثبت اختراع، آزمایش، و آزمایش زنده، بازاریاب های جستجو در قالب یک جامعه به درک بسیاری از عملیات پایه موتورهای جستجو و مولفه های مهم ایجاد وب سایت ها و صفحاتی که دارای رتبه بالا و ترافیک قابل توجه باشند، نائل شده اند.
بقیه این راهنما به تشریح این مسائل اختصاص داده است. لذت ببرید!
یکی از مهم ترین عناصر برای ایجاد یک استراتژی بازاریابی آنلاین حول محور سئو، ایجاد و جذب همدلی از طرف مخاطبان است. وقتی بفهمید که بازار هدف شما به دنبال چه چیزی می گردد، خیلی موثرتر می توانید به آن دسته از کاربران دسترسی داشته و آنها را حفظ کنید.
باز هم تاکید می کنیم، “ساخت برای کاربران، نه برای موتورهای جستجو.” به طور کلی در جستجو افراد سه نوع پرسش را مطرح می کنند:
وقتی که بازدید کنندگان پرسشی را در کادر جستجو تایپ می کنند و وارد سایت شما می شوند، آیا با آنچه که می بینند، راضی می شوند؟ این همان سوال اصلی است که موتورهای جستجو سعی دارند هر روز میلیاردها بار پاسخ دهند. مسئولیت اصلی موتورهای جستجو فراهم نمودن نتایج مورد نظر کاربران است. بنابراین از خود بپرسید مشتریان هدف شما به دنبال چه چیزی می گردند و مطمئن شوید که سایت شما آن را به آنها ارائه می دهد.
با گذشت سالها نحوه استفاده افراد از موتورهای جستجو تکامل یافته است، اما اصول اولیه انجام یک جستجو تا حد زیادی بدون تغییر باقی مانده است. عملکرد بیشتر فرایندهای جستجو چیزی شبیه به این است: | ||
1. تجربه کردن نیاز به پاسخ، راه حل، و یا بخشی از اطلاعات. | ||
2. فرموله کردن آن نیاز در قالب رشته ای از کلمات و عبارات، که با نام “پرس و جو” نیز شناخته می شود. | ||
3. وارد کردن پرس و جو در یک موتور جستجو. | ||
4. پیمایش نتایج برای یافتن یک تطابق. | ||
5. کلیک کردن بر روی یکی از نتایج | ||
6. با دقت نگاه کردن برای یافتن راه حل یا لینکی به آن راه حل | ||
7. اگر حاصل رضایت بخش نبود، بازگشت به نتایج جستجو و پیمایش برای لینکی دیگر یا … | ||
8. انجام جستجوی جدید با اصلاح پرس و جو |
وب سایت الکسا یک وب سایت بسیار معروف برای نمایش رتبه ترافیک سایت در کشور مورد نظر و در جهان است (www.alexa.com) . برای این که بفهمیم طراحی سایت که انجام می دهیم وب سایت ما در الکسا دارای چه رتبه است از افزونه الکسا ترافیک رنک استفاده می کنیم که رتبه وب را در کشور مربوط به سایت و در کل دنیا و همچنین اطلاعات بیشتری درباره وب سایت به ما می دهد . شما هم می توانید این افزونه را نصب و رتبه هر سایت را به دست آورید . برای مثال رتبه سایت اسپیناس در شکل زیر نمایش داده شده .
برای افزایش رتبه وب سایت در الکسا باید موارد زیر را رعایت کنیم :
یکی از مهم ترین دلایلی طراحی سایت که باعث افزایش رتبه در الکسا می شود بالابردن بازدید وب سایت است حتی تا آن جا این مورد مهم است که بعضی از وب سایت هایی که دارای رتبه ی خوبی در این وب سایت هستند از نظر کیفیت طراحی وب سایت و بهینه سازی بسیار ضعیف هستند اما چون بازدید روزانه آن ها زیاد است رتبه خوبی دارند .
طراحی سایت شما برای افزایش یازدید وب سایت چند راه حل مهم وجود دارد که در ادامه به آن ها می پردازیم .
اولین راه حل بهینه سازی زیرساختی وب است است . این بهینه سازی به این معنی است که وب سایت را با توجه به الگوریتم های گوگل و استاندارد هایی که برای طراحی وب سایت وجود دارد ، طراحی کنیم .
دومین راه حل قرار دادن مطالب مفید در وب سایت است . به مطالب جدید و با کیفیتی که خواندن آن ها برای کاربران خوشایند است مطلب مفید گفته می شود . مدیر وب سایت باید مطالبی که تشخیص داده کاربران به آن مطالب احتیاج دارند را در وب سایت قرار دهد .
سومین راه حل تبلیغات است . یکی از راه های مفید دیگری که منجر به افزایش بازدید وب سایت می شود ، تبلیغات است . تبلیغات وب سایت در دو بخش بک لینک و تبلیغات در گوگل یا همان گوگل ادوردز انجام می شود .
بک لینک یعنی این که لینک وب سایت خود را در وب سایت هایی که بازدید روزانه ی آن ها زیاد است و ما احتمال می دیم که کاربران از طریق این وب سایت به وب سایت ما هم مراجعه می کنند ، قرار دهیم . که به نسبت هزینه بردار است .
تبلیغات در گوگل یا همان گوگل ادوردز روشی سریع و به نسبت کم هزینه تر برای افزایش بازدید وب سایت است . برای این کار می توانید به وب سایت هایی که با گوگل همکاری می کنند رفته و نسبت به تبلیغات اقدام کنید .
چهارمین راه حل قرار دادن امکانات مفید برای کاربران است . هر چه قدر وب سایت برای کاربران امکانات خوب و مفیدی را برای کاربران فرآهم کند احتمال بازدید دوباره کاربر بیشتر می شود . امکاناتی همچون پرداخت الکترونیکی ، ثبت نام کاربران ، پشتیبانی آنلاین و …
پنجمین راه حل ارسال خبرنامه الکترونیکی به ایمیل کاربران تا از کاربران را از آخرین رویداد های وب سایت آگاه کنیم .
وب سایت الکسا یک وب سایت بسیار معروف برای نمایش رتبه ترافیک سایت در کشور مورد نظر و در جهان است (www.alexa.com) . برای این که بفهمیم طراحی سایت که انجام می دهیم وب سایت ما در الکسا دارای چه رتبه است از افزونه الکسا ترافیک رنک استفاده می کنیم که رتبه وب را در کشور مربوط به سایت و در کل دنیا و همچنین اطلاعات بیشتری درباره وب سایت به ما می دهد . شما هم می توانید این افزونه را نصب و رتبه هر سایت را به دست آورید . برای مثال رتبه سایت اسپیناس در شکل زیر نمایش داده شده .
برای افزایش رتبه وب سایت در الکسا باید موارد زیر را رعایت کنیم :
یکی از مهم ترین دلایلی طراحی سایت که باعث افزایش رتبه در الکسا می شود بالابردن بازدید وب سایت است حتی تا آن جا این مورد مهم است که بعضی از وب سایت هایی که دارای رتبه ی خوبی در این وب سایت هستند از نظر کیفیت طراحی وب سایت و بهینه سازی بسیار ضعیف هستند اما چون بازدید روزانه آن ها زیاد است رتبه خوبی دارند .
طراحی سایت شما برای افزایش یازدید وب سایت چند راه حل مهم وجود دارد که در ادامه به آن ها می پردازیم .
اولین راه حل بهینه سازی زیرساختی وب است است . این بهینه سازی به این معنی است که وب سایت را با توجه به الگوریتم های گوگل و استاندارد هایی که برای طراحی وب سایت وجود دارد ، طراحی کنیم .
دومین راه حل قرار دادن مطالب مفید در وب سایت است . به مطالب جدید و با کیفیتی که خواندن آن ها برای کاربران خوشایند است مطلب مفید گفته می شود . مدیر وب سایت باید مطالبی که تشخیص داده کاربران به آن مطالب احتیاج دارند را در وب سایت قرار دهد .
سومین راه حل تبلیغات است . یکی از راه های مفید دیگری که منجر به افزایش بازدید وب سایت می شود ، تبلیغات است . تبلیغات وب سایت در دو بخش بک لینک و تبلیغات در گوگل یا همان گوگل ادوردز انجام می شود .
بک لینک یعنی این که لینک وب سایت خود را در وب سایت هایی که بازدید روزانه ی آن ها زیاد است و ما احتمال می دیم که کاربران از طریق این وب سایت به وب سایت ما هم مراجعه می کنند ، قرار دهیم . که به نسبت هزینه بردار است .
تبلیغات در گوگل یا همان گوگل ادوردز روشی سریع و به نسبت کم هزینه تر برای افزایش بازدید وب سایت است . برای این کار می توانید به وب سایت هایی که با گوگل همکاری می کنند رفته و نسبت به تبلیغات اقدام کنید .
چهارمین راه حل قرار دادن امکانات مفید برای کاربران است . هر چه قدر وب سایت برای کاربران امکانات خوب و مفیدی را برای کاربران فرآهم کند احتمال بازدید دوباره کاربر بیشتر می شود . امکاناتی همچون پرداخت الکترونیکی ، ثبت نام کاربران ، پشتیبانی آنلاین و …
پنجمین راه حل ارسال خبرنامه الکترونیکی به ایمیل کاربران تا از کاربران را از آخرین رویداد های وب سایت آگاه کنیم .
چرا باید زمان، تلاش و منابع خود را صرف سرمایه گذاری بر روی طراحی سایت و سئو نمایید؟ وقتی به تصویر گسترده استفاده از موتور جستجو نگاه کنیم، داده های جذابی که حاصل مطالعات متعدد بوده است، پیش چشمان ما ظاهر می گردد. از آن میان ما مواردی را که تازه تر، مرتبط تر، و با ارزش تر بوده اند، انتخاب کرده ایم تا نه تنها به فهم این نکته دست پیدا کنیم که کاربران چگونه طراحی سایت را جستجو می کنند، بلکه کمک کنیم تا یک استدلال قانع کننده در مورد قدرت سئو ارائه گردد.
گوگل با هدایت پژوهشی در ماه اکتبر سال 2011 میلادی توسط شرکت comScore:
مطابق با گزارش اوت 2011 فورستر، میلیاردها دلار در بازاریابی آنلاین صرف شده است:
مطابق با گزارش های StatCounter گلوبال استات، 5 موتور جستجو که ارسال ترافیک در سراسر جهان را بر عهده دارند، عبارتند از:
مطابق با مطالعه سال 2011 اسلینگ شات سئو رتبه بندی نرخ کلیک به شرح زیر بوده است:
چشم کاربران نتایج جستجو را بیشتر در قسمت بالای صفحه دنبال می کند، و نتایج جستجوی تشکل یافته در نتایجی که بابت آنها پول پرداخت شده است، مطابق با پژوهش سال 2011 منتشر شده در بلاگ یوزر سنتریک |
همه این داده های مفید حاصل از تحقیقات، ما را به نتیجه گیری های مهمی در مورد جستجو در وب و بازاریابی از طریق موتورهای جستجو رهنمون می شود. به طور خاص، می توان نتایج زیر را بیان کرد:
یاد گرفتن مبانی و اصول سئو و طراحی سایت یک گام حیاتی در دستیابی به این اهداف است.